Ads 468x60px

ВЕЛИСЛАВА КРЪСТЕВА

ВЕЛИСЛАВА КРЪСТЕВА

неделя, 1 юли 2007 г.

ЗДРАВЕТО ОТВЪТРЕ ЛИЧИ ОТВЪН

“Защо няма супа за мен”, извисява тънко гласче моя приятелка, докато седим в софийски ресторант и си чакаме поръчката. Ясно. За кой ли път се заговаряме за тоталната власт на рекламата днес. И ето ти тема. С подтема – какво казва рекламата за съответната си национална публика. За Белгия вече разбрах – надвили са си на масрафа. Миналата седмица целокупната белгийска общественост се потресе от изпълнена в стил садо-мазо реклама, която презентира възможността да си наемеш жена чрез сайта rentawife. Не ставало дума за проститутка, а за домакиня например. Но има възможност за избор. Хем да измие прозорците, хем да е на 22 години и 3 месеца, хем да не е повече от 50 кила. Стандарт. Американците пък се разбраха да изнесат рекламния си пазар и в космоса, защото конвенционалните медии, че и Интернет вече не стигат.
Е, тук при нас нещата много приличат на този стандарт, ама не съвсем. Тук рекламните блокове вдъхват стнанен битово-социален оптизимъм у зрителя. Значи – той \зрителя\ преимуществено може да се лечи от всякакви болежки – от слаба памет, от наднормено тегло, безсъние, от проблеми с кръвното, простатата, потентността, диарията и запека. Ако пък си купи прах за пране, има всички шансове да изкара някой лев отгоре. Очевидно препран. Попревалил супер модел обещава стройна фигура на невръстна девойка само и единствено срещу чаша кафе, а авторитетна госпожа се кълне, че с газовете в стомаха е свършено, ако се използва правилното лекарство. Мъжете също не са пренебрегнати. Те отколе поддават, когато им свирят на тънката струнка, наречена мъжественост. Вездесъщата реклама обещава преодоляването на всякакъв проблем с вдигането на...самолета. Непосредствено след като излети мъжът може да изтича до най близката банка – щото ако вземе кредит, ще има възможност и да почерпи. Разбира се на края на хранителната верига е тоалетната хартия, която е толкова, ама толкова неустоима, че става за това малкото момиченце да си направи от нея хартиена бална рокля. Нещо като парцалена принцеса.
И какво излиза – българинът е болен и беден.
Но освен това рекламата демонстрира и нов, прогресивен и настойчиво европейски \знам ли\ морал. Симпатичен млад мъж подминава чаровната си, също така млада жена, и хуква да прегръща де що му попадне пред ръцете. И го гони такъв ентусиазъм, че потупва по задника преминаващ работник. На друго място девойка си няма и хабер с кого се целува и след като изрежда цял именник не успява да уцели името на любимото момче. Жена на възраст пък прелъстява продавача в магазин и му плаща. За вечерята. Друга пък една, отново млада и енергична успява да убеди скъпия, че не е нужно да се обвързват за да се харесват. Ха сега де – това е то закъснялата еманципация.
И не на последно място – рекламата призовава към редовно миене на зъбите и използване на сапун. Явно проблемът с хигиената продължава да стои. Което пък ми напомня един съвет от “Рибния буквар”, който гласи “Децата трябва да се къпят често, особено краката – всяка седмица.”
Това сме ние. По рекламата ще ни познаете.
13 април, в. “Експрес”

Няма коментари:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text